De klant centraal!

Geplaatst op

In het door Jeroen Smit – bedrijfskundige en hoogleraar journalistiek – geschreven ‘Het grote gevecht’ wordt het mij weer eens duidelijk bevestigd; Zet ten allen tijde de klant centraal. Ik kan het niet hard genoeg van de daken schreeuwen!  En dat geldt niet enkel voor de consumentenmarkt maar voor de gehele keten, inclusief producent én tussenschakels. Het boek geeft een prachtige inkijk in de heersende cultuur binnen beursgenoteerde organisaties. Hoe met individuele waarden omgegaan wordt in relatie tot ‘het grote geld’. En vooral ook, hoe het vanuit een visie van bovenaf ook anders kan! Het leest als een ‘spannend jongensboek’ en ik kan het een ieder die geïnteresseerd is in organisaties en ‘het bedrijfsleven’ van harte aanraden.

Dreigende overname – Het gaat over de poging tot overname, begin 2017 door het Amerikaanse voedingsbedrijf Kraft Heinz van het Brits/Nederlandse Unilever met in de hoofdrol ‘CEO-Priest’ Paul Polman. Hij ziet dit, met name door de grote cultuurverschillen als een vijandig bod, en gaat in de verdediging. Het is intrigerend om te lezen hoe hij samen met de dagelijkse leiding en de RvB het gevecht aangaat en knap anticipeert op een telkens weer veranderende situatie; Uiteindelijk trekken ze aan het langste eind. Het gevecht is overigens groter dan tussen deze twee bedrijven. In feite gaat het over het onderscheid tussen de Angelsaksische versus Rijnlandse cultuur. Ga je als bedrijf expliciet voor de aandeelhouder? of kom je ook op voor het belang van je klanten, medewerkers en – momenteel zeer actueel – de maatschappij als geheel?

Lange- of korte termijndenken – Ik geloof in het laatste, sterker nog . . . je bedient de aandeelhouders op termijn veel béter door éérst voor die andere stakeholders te gaan. Welke belemmerende rol spelen de financiële markten hierin? Welke invloed hebben zij op de keuzes die binnen een bedrijf elke dag weer gemaakt worden? Op alle niveau’s, van de werkvloer tot en met de directiekamer. Ook intern geeft dit telkens weer strijd met name binnen een twee-koppige directie, zoals Unilever deze jarenlang heeft gehad.

Moraal van het verhaal – De hoofdrolspeler krijgt zijn gelijk van de auteur; Zet de eindgebruiker binnen alle schakels van de keten centraal. Anders gaat de concurrent met jouw bedrijf aan de haal!

Rightstyle – Wat hieraan vooraf gaat is mijns inziens een visie op werknemers. Wie wil dat de klant koning is, zet de medewerker centraal! focust op vertrouwen & vrijheid, en vermijdt vrijblijvendheid. Vergroot zo productiviteit én werkplezier van allemaal. Rightstyle ondersteunt op het gebied van personeelsbeleid en legt tegelijkertijd de focus op een optimale klantbeleving. Bel voor een geheel vrijblijvend gesprek 0529-455667 of mail naar frans@rightstyle.nl

Frans Heerink, Uw gastheer
Telefoon: (0529) 455667
Email: frans@rightstyle.nl                                                                                                                                                    Copyrights Rightstyle® 2017