Pitstop F1: dé ultieme samenwerking!

Geplaatst op

Ondernemer, gaat alles naar uw wens? Menig klacht in organisaties ontstaat door ‘een fout in de communicatie’. In de praktijk betekent dit maar al te vaak dat medewerkers elkaar in de dagelijkse praktijk gewoon ‘niet-weten-te-vinden’! Welke oorzaak dit ook mag hebben. Hoe gaat het met de samenwerking binnen uw organisatie? Tussen de afdelingen . . . en tussen medewerkers binnen de afdeling onderling?

‘Eilandjesvorming’ ligt op de loer! Een goede dienstverlening met tevreden klanten vraagt om een optimale samenwerking. Een belangrijke factor die nogal eens over het hoofd wordt gezien of door menig ondernemer wordt onderschat. Men denkt dat dit ‘vanzelf wel ontstaat’. Niets is minder waar! Je legt er de focus op en profiteert van een hecht team of . . . je laat het aan het toeval over en ergert je aan ‘eilandjesvorming’ binnen je bedrijf. In die zin is een goede samenwerking een keuze! De waarde van een hecht team, dat elkaar versterkt en verstaat, komt met name tot uiting bij het neerzetten van een bepaalde prestatie onder tijdsdruk en daarbij gepaard gaande hoogspanning. Ik kijk bij de Formule 1 races dan ook altijd vol bewondering naar de pitstop en val dan van de ene verbazing in de andere.

Ultieme samenwerking!  Hier wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten! Binnen 2 seconden. . . ja,  dat lees je goed, binnen 2 seconden worden er 4 wielen verwisseld door een team van 19 medewerkers! Ieder zijn eigen taak hierin en deze dient blindelings te worden uitgevoerd. Hoe vaak is daar wel niet op getraind? Alleen dit onderdeel van de race is al topsport! En allemaal om die ene klant – de coureur van de wagen-  te bedienen: In mijn ogen is dit dé ultieme samenwerking !

Vertrouwen  Het toverwoord hierin is vertrouwen;  In de coureur én in elkaar. Hoe kun je anders de krik bedienen wanneer je weet dat de racewagen met 300km per uur binnen komt rijden en vlak voor jouw benen tot stilstand komt!  Hoe kun je anders het pistool bedienen, dat al om de bout moet zitten voordat het wiel überhaupt stilstaat! Hoe kun je anders tijdens de stop in het spoor van die enorme banden staan en ‘de neus’ vervangen; wanneer je weet dat binnen diezelfde 2 seconden de coureur weer accelereert om in ‘no-time’ weer op topsnelheid te zijn?!

Kijk eens in de spiegel!  Wanneer je bovenstaande nu doortrekt naar je eigen werkomgeving: Hoe is het gesteld met de samenwerking binnen het team? En in hoeverre ligt de focus erop? Kent en beheerst ieder zijn eigen taak om sowieso een goede prestatie neer te zetten? Hebben medewerkers respect voor, en vertrouwen in elkaar? Hebben ze de vaardigheid  én het  lef om elkaar te coachen en waar nodig opbouwende feedback te geven? Hebben ze iets voor elkaar over en zijn ze bereid om taken van een ander over te nemen?

Het thema ‘samenwerken en onderling feedback geven ’ is een onderdeel van de gastvrijheidstraining van Rightstyle. Een dergelijke training blijkt altijd weer een ideaal vertrekpunt om ‘personele problemen’ boven tafel te krijgen, en bepaalde zaken eindelijk eens bespreekbaar te maken. Meer informatie of intakegesprek via www.rightstyle of telnr 0529-455667.

Frans Heerink, Uw gastheer
Telefoon: (0529) 455667
Email: frans@rightstyle.nl                                                                                                                                                    Copyrights Rightstyle® 2017