de stiltestoel

Geplaatst op

De stilte-stoel

Doorvragen is een goede eigenschap, tenminste indien het de functie heeft om achter zaken te komen waarop je kunt inspringen en de dienstverlening kunt verbeteren. Het moet dus relevant zijn. Je kunt ook doorschieten en vragen stellen uit nieuwsgierigheid of om enkel om de tijd te vullen. Het kappersvak heeft het naar mijn idee het laatste in zich. Een valkuil waar met name jonge kapsters vaak intrappen. Die ervaring kreeg ik omdat ik een periode kapperloos ben geweest. Ik bedoel haarloos zijn is niet leuk, maar een periode zonder vaste kapper stemt je ook niet vrolijk! Mij althans niet.

Kapper & de kastelein

De Kappersbranche en Hospitality hebben een zekere affiniteit met elkaar. Het gaat beide om dienstverlening met persoonlijke aandacht, je verblijft er langere tijd. Kapsalons ontvangen hun klanten vandaag de dag met moderne koffievarianten. Etc. Zo is er vanouds ook een gezamenlijke ongeschreven regel: Kappers en kasteleins praten niet over politiek & kerk.  Althans niet over je persoonlijke opvattingen daarover. Die thema’s zitten namelijk zo dicht bij de identiteit van je gasten, dat je de kans loopt deze tegen je in het harnas te jagen. Vanuit klantrelatie cq klantwaarde is dat natuurlijk doodzonde. En toen ik mijn kapper voor de zoveelste keer de standpunten van zijn favoriete politieke partij hoorde verdedigen en hij het daarmee per definitie niet over mijn partij had,  dacht ik aan een uitspraak van een kroegbaas uit Kronkels van Carmiggelt:  “Nu is het genoeg, jou tap ik niet meer, jij bent zo puur slecht, ga jij maar naar Pieters”. Ik dacht: Ik ga uit mezelf wel naar Pieters.

Vragenvuur

Heb daarna een paar verschillende kapsalons uitgeprobeerd, maar iedere keer gebeurde hetzelfde; Een jongedame, vaak met – sorry dames – ondefinieerbare kleuren in haar haar begint nadat je uitgelegd heb hoe je geknipt wilt worden in ras tempo allerlei vragen te stellen waar je niet op zit te wachten. Bent u vandaag vrij? Wat voor werk doet u, heeft u ook kinderen? Gaat u nog op vakantie? Bent u nog op vakantie geweest? Ik weet niet hoe anderen dat ervaren maar ik wordt daar kriebelig van. Ik zit daar niet op te wachten. Wanneer ik bij de kapper ben, is dat een van de zeldzame keren dat ik mezelf zo’n half uur achtereen in de spiegel aankijk. Mij overkomt dan een gevoel van RUST!

Stiltestoel De kapster staat daar geforceerd allerlei vragen te stellen, enkel omdat ze het gesprek aan de gang wil houden en niet tegen de stilte kan. En daarbij:  Ik wil niet al die persoonlijke dingen vertellen. Ik schiet dan direct in de reflex, draai het om en begin zelf vragen te stellen. Werk je hier al lang?  wat voor opleiding heb je gedaan?  Wat vind je leuk aan dit vak? Waarschijnlijk met mensen praten? Ik heb het wel eens bespreekbaar gemaakt, maar dan keek ze me aan of ze water zag branden!  Heb in datzelfde gesprek het voorstel gedaan om een stiltestoel aan te schaffen!  “Ja,  waarom niet ? je leert van andere branches toch? We kennen al een stilte-cabine in de sauna en een stilte-coupé in de trein. Hoe mooi zou het zijn wanneer er bij het maken van een afspraak bij de kapper niet alleen werd gevraagd, hoe laat en door wie je geknipt wilt worden, maar ook: Wilt u een gewone stoel of wilt u in onze stiltestoel?” Ik zie het al voor me . . . De klant in een bijzonder comfortabele stoel; mogelijk ietwat achterover leunend via een draadloos oortje luisterend naar zijn of haar favoriete muziek. Tevens voorzien van ‘oogdoppen’ en natuurlijk geen spiegel in de buurt. . .  Heerlijk! Vooraf enkel de juiste coupe doornemen en pas bij het eindresultaat mogen de ogen open. Geen ‘blind date’ dus maar een ‘blind cut’. Welke kapper pakt de handschoen op?  Of is er geen haar. . . .

Oh Ja! Ik heb weer een kanjer van een vaste kapper gevonden hoor!

Frans Heerink, Uw gastheer
Telefoon: (0529) 455667
Email: frans@rightstyle.nl                                                                                                                                                    Copyrights Rightstyle® 2017